Diorama sketelon progress (Diorama krijgt zijn vorm)


flag_britishBought some plywood to start working on the diorama skeleton. With the use of my rotary saw I safety cut some boards to build my first diorama for this theme.

flag_nl

Nadat ik mijn inkopen aan triplex platen dit weekend had gedaan, ben ik aan de gang gegaan met mijn cirkelzaag: grondplaat, plafond, de zijpanelen, alles ligt nu te wachten op verdere verwerking.

Bak uit grondplaat
De bak is vrij simpel geconstrueerd, de grondplaat meet ongeveer 120cm x 30cm. Aan de kopse kant twee latten van 30cm x 5cm, daarop is de grondplaat vastgezet met lijm van de Action (constructie lijm). Deze lijm vult mooi op, maar wel met handschoenen aan werken, lastig te verwijderen van de huid als het eenmaal gedroogd is. Dan twee zijpanelen van elk 122cm lang en 8cm hoog aan de zijkant gemonteerd, deze onderlatten steken precies 9mm over, daardoor kan er een plaatje op de kopse kant worden gemonteerd om het diorama af te sluiten (overgang naar de verbindingsblokken).

Profiel Vrije Ruimte
Middels van normbladen (NEM van MOROP) en wat omrekenwerk heb ik een mal geknutseld voor mijn 1/35 smalspoor tram. Deze mal helpt mij bij het bepalen van de vrije doorgang naar de verbindingsblokken en de breedte van de spoorbaan exclusief andere zaken zoals portalen en een wandelpad.

Slinger
Aangezien de uitbeelding die ik in dit diorama wil onderbrengen uitgaat van een verhoogde rijbaan, heb ik een tracé uitgezaagd van 9mm triplex. De vorm heb ik verkregen door twee flexrails te nemen en die aan de uiteinden vast te zetten (max. 10cm recht) met lijmklem en wat latjes. Doordat de verbindingsblokken ieder een eigen aansluitkant hebben (ieder verbindingsblok bevat twee sporen, een voor ieder aangrenzende bak) moest ik een slinger uitzagen. Het middenstuk is recht zodat de twee brughoofden een bruggetje ondersteunen. Die is in het echt ook recht.

Gronden
De bak wordt eerst nog gegrond (wit) voordat ik verderga met het aanbrengen van de schuine zijdes van de verhoogde spoorbaan, Hiervoor maak ik gebruik van xps plaatmateriaal van 20mm dikte.

Slingerconstructie -middels twee flexrails heb ik een slingervorm kunnen construceren. Met de PVR (profiel vrije ruimte) mal kan ik precies bepalen hoe breed de spoorbaan moet worden afgetekend evenals de aansluiting naar de verbindingsblokken.
Bruggehoofd – tijdens modelspoormanifestaties probeer ik ook altijd iets om handen te hebben. Zo ben ik vorig jaar september begonnen met een vorm in XPS materiaal om te zetten naar een bruggehoofd. Qua passing super, qua uitvoering nog niet helemaal tevereden.  bak07
De bak op de werktafel in verticale stand – zo kan ik voordat er wordt gegrond en de spoorbaan gedicht, nog even gaatjes boren voor de doorvoer van de rijspanning. Inmiddels is ook de pendelautomaat aangekomen.

Leave a comment