Just to be sure (meten-is-weten)


flag_britishToday I was together with my son in the direct area of the Elektrische Museumtramlijn Amsterdam and had to change to do some measuring.

flag_nl

Via een marktplaats aankoop in de buurt terechtgekomen van de Elektrische Museumtramlijn Amsterdam. Tijd om wat zaken zeker te stellen, de afmetingen.

Dwarsliggers, railprofiel en dat soort saaiheden
Voor het diorama ben ik toe aan het snijden van de dwarsliggers uit hout. Bij kleinere schalen is het vaak een complete rail kopen, of zoals ik eerder heb gedaan in 1/32, “schwellen” aanschaffen van Hosenträger. Ditmaal wil ik ze zelf snijden, verouderen en monteren tezamen met wat improvisatie kleinijzers / railverbinders op de dwarsliggers en de zogenaamde visplaatjes voor de onderlinge verbinding van de spoorstaven.

Omrekenen naar schaal en smalspoor
Puur in schaalverhouding kom dit neer op: 7,4cm x 0,7cm x 0,3cm. Voor mijn smalspoor toepassing heb ik niet zoveel ‘ hout’  nodig qua oversteek, dus heb ik de verhouding 1435 en 1120 (spoorwijdte x schaal) genomen (0,78). Dan kom ik uit op 203cm x 24,5cm x 10,5cm. De onderlinge afstand (h.o.h.) houd ik op 1,85cm.

De hoogte van de rijdraad gemeten vanaf de bovenkant van de spoorstaaf is 5m volgens opgave van de Elektrische Museumtranlijn Amsterdam. Dit zal bij de schaalverhoding 1/35 neerkomen op iets meer dan 14cm. De PVR mal die ik heb geknutseld gaat uit van 15cm, dus dat lijkt in orde.

Spoorstaafconstructie met verbindings- klemmen en plaatjes.

Qua maatvoering ga ik uit van de volgende maten:

Lengte prototype 260cm, breedte prototype 26cm, hoogte prototype 16cm.

 

 

dwarsligger-04
Railprofiel – inzoomend op deze foto toont dat het railprofiel van het type NP46 is. Dus 46 kg per meter, dit is een vrij oud railprofiel. Gelet op het feit dat de huidige trambaan voorheen een onderdeel was van de Haarlemmermeerlijnen, kun je aan de wissels zien dat deze zijn aangepast aan het trammaterieel. Het puntstuk is ondiep uitgevoerd, hier rijdt de tram eigenlijk op zijn wielflens ipv zijn wielband.  dwarsligger-05
De oversteek van de dwarsligger meet iets meer dan 50cm. Spoorwijdte hier gemeten is 1435mm, normaal spoor dus. dwarsligger-01
Even zoeken voor een nog redelijk uitziende dwarsligger – de meesten lagen er vervallen en gespleten bij. Zoon neemt de maat, vader maakt de foto. Op deze van eikenhout gemaakte dwarsligger meten we iets meer dan 23cm.
Vrijbalk – enigzins in vervallen staat. Door de werking van ijs, water en wind is het duidelijk te zien dat het hier om een stukje gewapend beton gaat.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s