making MiniArt 38003 run | needs a nice diorama to show it


flag_britishDuring the assembling of the German tram it crossed my mind that I didn’t have anything to display it on. All my 1:35 dioramas are occupied by another theme, sold or handed over the the narrow-gauge museum. It was time to re-think my diorama style and set-up…

flag_nl

Tijdens het opbouwen van de Duitse Tram kwam de toch wel harde realiteit aan dat ik hiervoor helemaal geen diorama heb gepland. Al mijn bestaande 1:35 diorama’s zijn of van een ander thema, verkocht of overgedragen aan het smalspoor museum. Tijd voor een herijking van het begrip diorama…

Basisgegevens en richtlijnen
Aangezien ik ook een vaste modelspoorbaan aan het bouwen ben is de ruimte enigszins beperkt qua opslag. Opslag elders is ook geen optie, ik wil er wel wekelijks aan kunnen werken zonder allerlei gedoe. Diorama’s dus: waarbij ik  niet zozeer aan één diorama dacht, maar meer iets modulairs. Dit hoeft niet meteen in volle omvang gebouwd te zijn om te laten showen, maar een soort van basismodule die uitbreidbaar is. De grondvorm is een rechthoek van 122 cm x 30 cm x 35 cm (lxbxh). Met een onder- en bovenlijst. Aan weerszijden van deze rechthoek kunnen dan verbindingsblokken worden gekoppeld. Deze blokken zijn gebaseerd op een rechthoek van 40 cm x 30 cm x 35 cm. Hier geen onder- en bovenlijst, maar gewoon aan de zichtzijde gesloten door een plaat.

Automatisch bedrijf
In tegenstelling tot hetgeen ik tot nu toe heb gebouwd voor tentoonstellingen en shows wordt deze serie er een van het automatische bedrijf. Maar weer niet zo complex als met een computerbesturing met allerleid gedoe via de spoorstaven als terugmelders, maar gewoon een effectieve gescheiden pendelautomaat. In de paragraaf thema zal hierover meer duidelijk worden.  Op ieder verbindingsblok passen twee keerstukken voor de pendel.

Thema
Het zal (alweer) een smalspoor uitbeelden, dit maal niet puur op de industrie gericht, maar een wat luchterig onderwerp zoals reizigersvervoer. Railbussen en trams, bij voorkeur in verschillende settings (stad, landelijk). Allemaal in de schaal 1:35 met een spoorwijdte van 32 mm, jawel een niet prototypische maat. Hierover in de paragraaf techniek meer. Kijkend naar de schetsen die ik hiervoor gemaakt heb, kunnen de verbindingstukken worden gebruikt om te keren. Tevens is één verbindingstuk voor twee basis modules geschikt, dus geen extra verbindingsbakken indien er meer dan één basis modules worden getoond.

Motivate: Erik’s smalle kijk op de spoorwereld series
Dit is wat ik hiermee wil uitdragen: handzame modules die ik in een jaar kan realiseren, weinig plaats innemen tijdens opslag, die aan beide kanten toonbaar zijn door het gebruik van insteekgleuven in het platfond van de basismodule voor een achtergrond. Iedere basismodule zal een andere inhoud laten zien, maar conceptueel gewoon passen in de rest van opstelling. Ieder met een eigen landschap en materieel, dat rustig zich laat aanschouwen door de toeschouwer en om dan te verdwijnen achter de coulissen om er na een moment weer terug te keren.

Techniek
Zoals ik al mijn diorama’s pleeg te bouwen zal ook hier weer sprake zijn van veel zelfbouw, van de bovenbouw tot aan de scenery. Voor de electrische trams geldt dat bijvoorbeeld altijd onder-de-draad zal worden gereden. Voor een stroomafnemer van het type beugel een leuke uitdaging, maar deze heb ik al in de praktijk gebracht.
Verder gebruik ik peco code 143 Nikkel Zilver (IL-7FB) voor de bovenbouw die ik op dwarsliggers, die gemaakt zijn van stroken van printplaat, bevestig.

De beugel is gebouwd op basis van een ontwerp van Siemens. Deze heb ik op schaal uitgeprint en op een houten plankje geplakt. Met wat hulp van spijkers op de juiste plaats heb ik een sjabloon voor messing staf en buis gemaakt. Met de soldeerbout heb ik alle verbindingen vastgezet. beugel-foto-1
Het lastigste van dit werkje was ervoor zorgen dat de beugel in ontspannen toestand verticaal komt te staan. Dit is nodig om met behulp van de draad de juiste stand van de beugel te verkrijgen op basis van de rijrichting. Met verenstaal heb ik een constructie gemaakt die de beugel voldoende veerkracht geeft om na druk weer rechtop te komen. De veerdruk is precies goed, net genoeg om de beugel verticaal te krijgen wanneer de   rijdraad ontbreekt en voldoende om mooi tegen de draad de duwen. beugel-foto-2
Beugel omgooier – situatie waarbij de tram in rijrichting de beugel in tegengestelde richting heeft. schema-beugel-1-uit-3
Beugel omgooier – de tram komt aan bij het verbindingsblok en zal stoppen. Door het omhoog gaan van de rijdraad zal de beugel door de veerdruk verticaal komen te staan. schema-beugel-2-uit-3
Beugel omgooier – zodra de tram weer (via de pendelbesturing) terug rijdt zal door de geleidelijke rijdraad buiging de beugel weer omklappen en in de juiste stand onder de draad komen. Ditzelfde ritueel doet zich voor op de verbindingsblok aan de andere kant van de basismodule. schema-beugel-3-uit-3
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s