DB Cargo E 1600 in 1/87 (dummy)

English summary – DB Cargo NL says goodbye to the locomotive series 1600 in April 2020, the last three (1611, 1615 and 1616) were re-installed in 1/87 for promotional purposes. 

Afscheid van E 1600 – In april 2020 heeft DB Cargo NL afscheid genomen van de laatste drie rijdende 1600-en. Het zou een waardig afscheid worden op het Tata Steel complex (van en naar deze locatie wordt veel  gereden met de E 1600 tbv  unit cargo verkeer/kalktrein), echter door het Chinese Corona virus (COVID-19) ging dit niet door. Het uitstel is echter geen afstel, wel wordt er slechts één locomotief uit de serie van 58 stuks in actieve staat gehouden totdat een nieuwe poging mogelijk is.

Promoties – de firma Atlas heeft in haar programma een dummy locomotief van deze serie, de 1602 (Schiphol).  Mede door de aantrekkelijke aanschafprijs en de kwaliteit van het model heb ik er drie aangeschaft die als DB 1600 promotie-artikel moeten worden omgedoopt.

De klus – het onderstel kan eenvoudig worden verwijderd van de kap, een tweetal schroefjes zorgen voor de houvast, de draaistellen worden ook op deze manier gescheiden van het onderstel. Alle elementen die ik niet conform voorbeeld vond, heb ik verwijderd: een achttal handgrepen naast de cabinedeuren. De ruiten kunnen voorzichtig worden verwijderd door ze eruit te drukken, wel bewaren, ze moeten later weer terug. Nadat alle logo’s en nummers verwijderd waren (glasvezelstift of de kap even in een badje brandspiritus, transfer veeg je dan zo weg en uiteraard naspoelen met water, tip van een collega (model) spoorder) heb ik het model in een grondkleur gespoten. Ik heb gemerkt dat hoe lichter deze van kleur is, des te beter komt de eindkleur tot zijn recht. Ik heb voor dit model een grijze primer (action) gebruikt. Nadat de grondlaag droog is, heb ik met de airbrush een laag of drie RAL 3020 (merk Wijzonol) rood gespoten. Normaal gesproken verdun ik dit soort verf met thinner, in dit geval op basis van het advies van mijn verfleverancier met terpentine (ongeveer 40%). Dit vervliegt minder, maar werkt net iets prettiger op een druk van ongeveer 1,5 bar zonder dat de airbrush verstopt raakt.

Door meerdere locomotieven tegelijk  te behandelen krijg je wat meer grip op het resultaat, constant in ieder geval. Nadat de basiskleur goed gedroogd is,  waren de zijvlakken en het dak aan de beurt. Kwestie van afplakken en kleurtje opbrengen. De stroomafnemers heb ik gewoon met een kwastje van kleur voorzien. De onderstellen wilde ik traditiegetrouw niet eens  zwart, maar vervuild zoals in het eggie. Met behulp van Revell #84 mat (lederbruin) en de airbrush heb ik dat voor elkaar gekregen. Ook heb ik de bufferbalk met alle onderdelen meegenomen in dit kleurtje. Eén laagje met de airbrush was  voldoende.

Het opbouwen van de locomotief ging als volgt: de handgrepen uit 0,5mm verenstaal gebogen (malletje gebruiken), gaatjes met handboortje uitgeboord en nadat handgreep geplaatst is, de bovenzijde van een druppeltje rode verf voorzien. Met een viltstift (zilverkleur) heb ik alle lampen voorzien evenals greepjes die niet waren vervangen door verenstaal.  De rode sluitseinen eveneens van een druppeltje rode (rood met een beetje zwart gemengd) verf voorzien. De transfers zijn van de firma kleiNSpoor, het gaat om de transfers met nummer 255. Het aanbrengen is een lastig karweitje, met wat geduld lukt het zeker. Ik knip of snij eerst de desbetreffende tekst af en deze plak hier overheen een stukje doorzichtig plakband. Dit stukje  plakband met tekst wordt dan op het oppervlakte aangebracht. Daarna met zacht potloodpunt of cocktailprikker over de tekst. Let goed op de omtrek van de tekst, die wordt hierdoor iets donkerder, een teken dat ie aan het loskomen is. Plakbandje verwijderen (één zijde) en de tekst zou er moeten staan. Is dit niet het geval (deels) dan terugplaatsen van losgetrokken zijde en voorzichtig nog een poging wagen. Altijd in één en dezelfde richting over de tekst wrijven.

Voor het promotiemateriaal voldoet de standaard meegeleverde verpakking van het Atlas model niet. Daarvoor in de plaats heb ik een display unit van de firma Trumpeter aangeschaft bij Modelbouw Krikke, artikel 09802. In deze tijd van Corona is het zaak een artikel te vinden dat op voorraad is, want er heerst een zekere onzekerheid qua levering van alles wat uit China moet komen. Na een snelle levering van de voorradige producten, heb ik een constructie voor het spoor en de bevestiging gemaakt. Het bevestigingsgat in het model van Atlas is 2,5 mm. Een lastige maat is gebleken uit mijn voorraad. Dus met behulp van een draadsnij- en tap setje van de firma HBM heb ik een eigen bevestigingspin gemaakt. Een malletje voor het spoor (standaard H0 rails code 83 voorzien van een laagje grijze verf) zorgt ervoor dat de het stukje spoor netjes in het midden uitkomt. Wordt vastgezet met spuitlijm van de action. Middels de bevestigingspin met schroefdraad wordt de locomotief vastgezet. De display unit is voorzien van een tekst “Alstom E 1600 (58/1981) / e.mosterd 2020” die ik met behulp van een laserprinter en speciaal papier (waterslide) heb opgebracht op een ondergrond van plotterfolie met marmereffect. Dit ondergrondje heb ik uitgesneden met behulp van mijn snijplotter (silhouette Cameo).

Tot slot – Al met al ben ik tevreden met het resultaat, heb ik een weer een uitgefaseerd model voor in de DB Cargo/Railion vitrine en is alles zo gedocumenteerd en gecalculeerd dat ik hiermee ook een volgende serie kan maken.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s