On track (op het juiste spoor)


flag_britishDuring the event “smalspoormodelbouwdagen” – taken place at the narrow gauge railways museum in Katwijk – I had the change to do some serious scenery modeling.

flag_nl

Tijdens de “smalspoormodelbouwdagen” die op 24 en 25 september 2016 plaatsvonden in het smalspoormuseum te Katwijk had ik een mooi klusplekje gekregen en kon zo 2 dagen achter elkaar lekker knutselen aan het  1/35 diorama ESKODW 1e editie.

Klein onderhoud van de Miniart Tram
Op de zaterdag hield ik mij voornamelijk bezig met het onderhoud aan de tram zelf. Er zaten nog wat ruiten in waar ik niet helemaal tevreden over was. Deze heb ik opnieuw gesneden en geplaatst. Vlak voor het avondeten – wat altijd goed verzorgd wordt door en in het museum zelf – heb ik de bruggenhoofden vastgezet zodat zij voldoende droogtijd hadden voor de volgende knutseldag.

Bruggenhoofden, dwarsliggers en spoorstaven
Lastiger was het leggen van de dwarsliggers. Ik wilde een mooie slinger in het spoorverloop hebben met daarbij de dwarsliggers goed op afstand en redelijk strak georganiseerd. Immers het voorbeeld is een tramlijn in normaalspoor, dit werd toendertijd met iets meer precisie gelegd dan doorgaans (particuliere) smalspoortrajecten. Met behulp van wat lijmklemmen, liniaal en een blokhaak is het mij gelukkt om een mooie slinger te leggen.

Totaal heb ik 56 dwarsliggers gelegd, met gewone houtlijm van de action aan de ondergrond vast. Na droging hiervan waren de spoorstaven aan de beurt, deze heb ik op onderlinge afstand gehouden met zelfgemaakte afstandhouders van 32mm. Middels een spoor nul wielset van Peco kon ik het sporen van het wiel beoordelen. De spoorstaven zijn met bizonkit gelijmd op de dwarsliggers. Daarbij maak ik ook gebruik van een wat zwaardere soldeerbout (40 Watt) om het drogingsproces wat te versnellen van de lijm. Gewoon even de spoorstaaf op de hoogte van de dwarsligger een beetje kietelen met hitte. Daarna heb ik 224 imitatie bevestingsplaatjes geplaatst, gewoon met hobbylijm van de action. Nadat deze gedroogd waren zijn ze stuk voor stuk ingeboord met een 0,3 mm boortje en voorzien van totaal 224 ingekorte kopspelden. Dit laatste werkje was wel een tijdrovende klus en niet geheel zonder risico van een wegspringende speld door het te scheiden van de kop.

Ook heb ik beschoeiing geplaatst, dit is gedaan met ingekorte lucifers, een 4mm boortje, houten roerstokjes en een likje verf te geven.

Knutseltafel met de tram even op de spoorbaan. Dan ervaar je ook meteen wat een enorm ding dat eigenlijk is gelet op de geringe afmetingen van het diorama.
 

eskodw-spoorbed-4

Duitse tram (mini-art #38003) op de spoorbaan die nog los ligt.

Bruggenhoofd met een dwarsverbindingen even provisorisch geplaatst zodat het beeld iets beter overkomt hoe de brug in het spoor komt te liggen.

SONY DSC

Bruggenhoofden met daarop de brugdelen. De brug zelf is het eerstvolgende wat gerealiseerd gaat worden.

Origineel bruggenhoofden met de stalen brug in het spoor. Ook het fietspad links van het spoor verdiend de nodige aandacht in model.

SONY DSC

Het origineel liggend in het kazernepad.

 Het tussendek van de brug in het spoor is inmiddels in elkaar gezet en in de grondverf gespoten. De bouten zijn afkomstig van meng models, leverancier van dat soort mooie details.
SONY DSC

Tussendek brug in de grondverf (klik op de afbeelding voor een grote beeld)

 

Detail van het tussendek. De klinknagels zijn gemaakt met behulp van een radeermesje in styreen te krassen.

Detail van de brug

Detail van de brug (klik op afbeelding voor een grote beeld)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s