Mosduinderoog 3 | schema en logistiek plan

Voordat ik de ondergrond van het railbed ga zagen wil ik eerst een goed idee krijgen van de (on)mogelijkheden van het ontwerp. Daarbij heb ik het ontwerp als eerste schematisch weergegeven en in blokken ingedeeld. De rijrichtingen aangegeven en de typering van een aantal blokken.

schematisch ontwerrp-blokken
Verklaring

Er zijn in totaal 16 blokken gedefinieerd, in ieder afzonderlijk blok kan een trein zich bevinden. Per blok is een inrij- stop- en uitrij gebeurtenis mogelijk, dit kan met behulp van stroomdetectie of met magneet/reedschakelaar.De “R” secties zijn de secties waar gerangeerd wordt.
De “St” secties zijn de beide stations.
De “W” sectie is de wachtlus, 2 sporig uitgevoerd.De blokken 13 t/m 16 zijn alleen te bereiden in de “R”  stand, dat komt doordat er geen wissels zijn aangebracht, maar via een schuifbeweging van de la te bereiken.

Treinsamenstellingen

De treinsamenstelling gaat uit van een gemengd bedrijf, dus reizigers- en goederen-vervoer en soms per trein beide. Voor het reizigersvervoer worden hoofdzakelijk railbussen ingezet, de gecombineerde goederen/reiziger worden als reizigerstrein met goederenwagens gereden. Dit wordt in Duitsland ook wel PmG genoemd (Personenzug mit Güterbeförderung). Er hangen dus goederenwagens achteraan de reizigerstrein.

– gedrag

De railbussen zullen pendelend tussen Station A en Station B rijden, soms direct terug van Station A naar Station B, maar ook via de “W”achtlus terugkerend naar Station B. De wachtlus kan in beide richtingen worden bereden. Zij zullen dus niet of zelden het opsteldeel (blokken 13 t/m 16) bereiken.

Een goederentrein wordt samengesteld in de blokken 13 t/m 16 en in blok 6. Deze blokken worden met de computer op bezet gezet zolang er wordt samengesteld. Zodra de samenstelling compleet is, worden de overige sporen beoordeeld en daar waar geen materieel staat, vrijgegeven. De aanzet tot rijden wordt gedaan door de rangeerbeweging vanaf een van de rangeerblokken naar blok 1 te selecteren. Voor gaan rijden vanuit blok 6 naar de industie – zie industrie – zal een handmatige rangeerbeweging volstaan. Vanuit blok 1 wordt dan op basis van de treintypering gekozen voor de route.

PmG’s moeten langs de perrons rijden en ook daar ook stoppen. Zodra de goederenwagon zijn stationsbestemming heeft bereikt – dat is te beoordelen op de vrachtbrief  – zal de wagen de trein moeten verlaten. Extra tractie is hiervoor actief. Deze zal de desbetreffende wagen(s) naar de daartoe bestemde plek(en) brengen –  dit staat beschreven in het Stationvoorschrift. Dit kan blok 7 zijn – dit is de openbare los- of laadplaats. Maar ook in blok 6 kunnen goederenwagens worden neergezet. Deze zijn dan voor de latere bedieningstrein voor de kleinschalige industrieaansluiting (blok 12).

kleinschalige Industrie

In blok 12 is een kleinschalige industrie, een suikerfabriekje. Hier worden beladen open wagens met suikerbieten gelost en verwerkt tot suiker. Deze suiker wordt met gesloten wagens afgevoerd. Afvoer van verwerkingsafval gebeurt met de open wagens.

Voor de tractie is een vuurloze locomotief beschikbaar. Hij zorgt voor de aan- en afvoer van wagens naar Station B / bok 6 en rangeerwerk op de suikerfabriek. In blok 12 is géén automatisch treinbedrijf mogelijk, alleen handmatige rangeerbewegingen.

SPELEN-MET-ZIN

Om het goederenverkeer uit te beelden zal er gebruik gemaakt worden van vrachtbrieven en wagenkaarten. Zo zal er voor de dagelijkse suikerbietentrein een bloktrein worden geformeerd die denkbeeldig elders wordt beladen en op transport gaat richting de kleinschalige industrie. Er wordt gereden op Station B/blok 6 en daar zal de trein worden aangeboden aan de lokale tractie. Ook zal er een trein zijn ingepland die alle geloste wagens van Station B/blok 6 verzamelt en naar de “buitenwereld” vervoert. De rijperiode zal verdeeld worden in twee delen, een ochtend en een middagdeel. In de ochtendsessie worden qua goederenvervoer wagens aangeboden (beladen of leeg) en die worden ‘s middags weer opgehaald – indien de wagenkaart met vrachtbrief dit aangeeft (meenemen in trein of een nieuwe bestemming).

Een apart vervoersbord zal aangeven welke sessie actief is (o/m) en welke wagens zijn behandeld (O:gepaatst) en welke gepande treinen moeten rijden.

Advertisements

One thought on “Mosduinderoog 3 | schema en logistiek plan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s