and back to something called FREMO

Example of the consignment note for various transports, thanks goes out to Lars.

English summary – After the succesful exhibition of S.P.Oorgidee at the Smalspoordagen at Valkenburgse Meer this weekend, I went back to the FREMO layout which is far from ready. In the meantime the requested paperwork has to be done too, as you may know, FREMO is not just playing with train, but more the realistic train assembly and train runs. Therefore some consignment notes had to be created. 

Nadat ik dit weekend heb gestaan tijdens de 14e Smalspoordagen in Valkenburgse Meer, nabij Leiden, ben ik weer begonnen met oppakken van het FREMO werk, dit dient eind deze maand rijvaardig te zijn. Nagenoeg parallel aan het knutselen met spoorstaven en soldeer, wordt ook het nodige aandacht besteed aan het papierwerk. Immers, FREMO is niet zinloos rondjes rijden of onnavolgbaar wagentjes ophalen en plaatsen, maar treinsamenstellen en (goederen)wagens afleveren bij stations en spooraansluitingen.

Naast wagenkaarten – daar waar de gegevens van een goederenwagen staan vermeld – zijn er natuurlijk ook transport documenten, de vrachtbrieven. Dit zijn kleine kaartjes waar het een en ander staat vermeld over de transport opdracht voor een wagen, vandaar dat ook de vrachtbrief kan worden gestoken in de wagenkaart. Zolang de wagen niet is gearriveerd op de gevraagde bestemming zal de wagenkaart de vrachtbrief bevatten. Nadat deze is afgeleverd wordt de vrachtbrief door de ontvanger losgemaakt van de wagenkaart en kan er een andere transportopdracht voor deze wagen worden gegeven. De wagenkaart wordt dan weer voorzien van een nieuwe vrachtbrief en tijdens de ophaalronde wordt deze wagen meegenomen naar het desbetreffende bestemmingstation of spooraansluiting.

Tot zover de theorie, de praktische kant hiervan betekent dat er tal van onderdelen aan de module wordt gemonteerd zoals bakjes voor de wagenkaart en vrachtbrief, tenminste als de module voorzien is van een spooraansluiting of station. Daarnaast moet ik ook het wissel van de zuivelfabriek ‘t Meer kunnen bedienen, dus een tweetal uitsparingen in de zijkant met daarin verwerkt de wisselsteller volgens de fietsspaak methode. De spoorstaven worden gesoldeerd op pertinax stroken en van stroom voorzien. Als voorlopig laatste activiteit is het dichtmaken van de module, een grove landschap creatie dus. Dit wordt gedaan met roofmate.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s